Condicions per a l'obertura al públic d'establiments i locals comercials i de prestació de serveis assimilats, hosteleria i restauració

Última revisió 29-06-2021 07:59
04/05/2020

El diumenge 3 de maig va sortir publicat al BOE (Boletín Oficial del Estado) l’Ordre SND/388/2020 (Ministerio de Sanidad) per la qual s’estableixen les mesures per a l’obertura al públic de determinats comerços i serveis, l’obertura d’arxius i la pràctica de l’esport professional i federat. Des de Promoció Econòmica es presenta un seguit de qüestions per respondre a les consultes que s’estan rebent. S’ha de tenir en compte que la informació de les següents fases s’anirà comunicant a mesura que es vagi publicant al BOE.

D’altra banda, en aquest cas, es plantegen preguntes i respostes que tenen a veure, en aquest cas a Comerç, serveis, hosteleria i restauració i que s’han extret de l’ordre SND/388/2020 de 3 de maig.

Us recordem que cal tenir en compte, tal i com s’ha enunciat, que el pas d’una fase a una altra es farà sempre en funció del seguiment i l’evolució  de la pandèmia. Us recomanem que esteu alerta davant aquest fet i consulteu les fonts oficials que us permetran conèixer l’evolució i l’estat de les fases preestablertes.

Pel que fa a  establiments i locals comencials minoristes i de prestació de serveis assimilats afectats pel tancament del RD 463/2020, de 14 de març

Qui pot obrir en fase 0

  •  Tots aquells establiments comercials minoristes (botigues de roba, complements i moda, floristeries,...) i d’activitats de serveis professionals (perruqueries, centres d’estètica, serveis d’arranjament, reparació i similars) que es van veure obligats a tancar segons el RD 463/2020, de 14 de març.

NO PODEN OBRIR: Locals comercials de més de 400m2

Requisits per poder obrir en fase 0

  • S’ha d’establir un sistema de cita prèvia  que garanteixi la permanència a l’interior del local en un mateix moment d’un client per treballador de l’establiment. No pot haver zones d’espera
  • S’ha de garantir l’atenció individualitzada al client de 2 metres. En cas de no poder s’han de posar mostradors o mampares.
  • S’ha d’establir un horari preferent per persones majors de 65 anys (s’ha de fer coincidir amb les hores establertes que tenen per sortir a passejar: de 10 a 12 i de 19 a 20)
  • Tots els establiments que obrin en aquesta fase poden establir recollida al local de productes adquirits sempre que es garanteixi una recollida esglaonada per evitar aglomeracions.
  • Els desplaçaments, per part dels clients, als establiments i els locals es poden efectuar només dins el municipi de residència a excepció d’aquells que no es trobin disponibles al municipi.

Mesures d'higiene a aplicar als establiments

  • S’ha de netejar l’establiment com a mínim dos cops al dia amb especial atenció a les superfícies de contacte més freqüents: poms de les portes, mostradors, mobles, passamans, màquines dispensadores, terres, telèfons, penjadors, carros i cistells.
  • Una de les neteges s’ha de fer obligatòriament al finalitzar el dia.
  • S’ha de garantir una ventilació adequada de tots els establiments i locals comercials.
  • Els clients no podran fer servir els lavabos si no és estrictament necessari. En el cas de fer-se servir s’ha de procedir a la neteja immediata de les instal·lacions.
  • S’han de tenir paperes amb tapa i pedal per llençar el material d’un sol ús. Aquestes s’han de netejar freqüentment, mínim un cop al dia.

Mesures de protecció i higiene a aplicar als clients a l'interior de l'establiment

  • El temps de permanència a local serà estrictament el necessaris per a que el client pugui fer la compra o rebre el servei.
  • Si sou més d’un treballador al vostre establiment heu d’assenyalar de forma clara la distància de seguretat interpersonal de dos metres entre els clients amb marques a terra o senyalística específica. Un treballador no pot atendre més d’un client al mateix temps.
  • Heu de posar  a disposició del públic gels hidroalcohòlics amb activitat virucida autoritzats pel Ministerio de Sanidad. Han d’estar sempre a l’entrada de l’establiment.
  • Si disposeu de zona d’autoservei, només el treballadors de l’establiment poden fer ús d’aquesta (prestar el servei al client) per evitar la manipulació directa per part dels clients.
  • No podeu posar a disposició dels clients productes de prova (maquillatges, colònies,i similars)
  • Els establiments de roba: els provadors només es poden fer servir per una sola persona i s’han de netejar i desinfectar després de cada ús.
  • La roba que s’emprovi el client i no es quedi, s’ha d’higienitzar abans de ser facilitada a d’altres clients.
  • L’us de mascaretes és obligatori entre aquells prestadors de serveis (estètiques i perruqueries o centres de fisioteràpia ) que no poden garantir la distància de dos metres entre el professional i el client.
  • Pel que fa les mesures de prevenció de riscos laborals us recomanem que llegiu l’article 3 de l’ordre de sanitat que trobareu penjada al web www.tordera.cat

Pel que fa a les activitats d'hostaleria i restauració afectats pel tancament del RD 463/2020, de 14 de març

Quines es poden realitzar en fase 0

  • Es poden realitzar aquestes activitats mitjançant serveis d’entrega a domicili o mitjançant la recollida de les comandes dels clients en els establiments.
  • Queda prohibit el consum a l’interior de l’establiment
  • Es pot establir un sistema de repartiment preferent per a persones majors de 65 anys, persones dependents o altres col·lectius més vulnerables a la infecció per COVID-19
  • En el servei de recollida a l’establiment, el client ha de fer la comanda on line o telefònicament i l’establiment ha de fixar un horari de recollida evitant que hi hagi aglomeracions en l’establiment.
  • Els establiments només poden estar oberts al públic durant l’horari de recollida de comandes.

Mesures de protecció i higiene a aplicar als clients i aforament

  • Heu de posar a disposició del públic gels hidroalcohòlics amb activitat virucida autoritzats pel Ministerio de Sanidad. Han d’estar sempre a l’entrada de l’establiment.
  • S’han de tenir papereres amb tapa d’accionament no manual i amb bossa d’escombraries.
  • El temps de permanència a local serà estrictament el necessaris per a que el client pugui fer la recollida de la comanda
  • Si sou més d’un treballador al vostre establiment heu d’assenyalar de forma clara la distància de seguretat interpersonal de dos metres entre els clients amb marques a terra o senyalística específica. Un treballador no pot atendre més d’un client al mateix temps.
  • En cas que només sigueu un treballador, l’accés a l’establiment per recollir comandes només es pot fer individualment a excepció que es tracti d’un adult acompanyat de persona amb discapacitat menor o major.

Pel que fa les mesures de prevenció de riscos laborals vostres i dels vostres treballadors us recomanem que llegiu l’article 3 de l’ordre de sanitat que trobareu penjada al web www.tordera.cat.

Per a qualsevol dubte pots contactar amb el Departament de Promoció Econòmica, promocioeconomica@tordera.cat

Documents adjunts