El pla local d'habitatge de Tordera ja és una realitat (2022-2027)

Última revisió 08-08-2022 09:55
04/08/2022

Amb l'aprovació del ple del passat mes de juliol, el Pla Local d'habitatge de Tordera ja és una realitat. Gràcies al consens de la majoria dels partits polítics municipals, la regidoria d'habitatge i les seves tècniques, entitats i ciutadania, s'ha pogut elaborar un projecte ampli, realista, amb la mirada oberta per aconseguir treballar en la línia més correcta possible perquè la ciutadania de peu de carrer també pugui beneficiar-se'n i s'aconsegueixi una nova visió de l'habitatge en el municipi.

El pla local d’habitatge (PLH) és el document tècnic que, partint de l’anàlisi i diagnosi de la situació de l’habitatge en un àmbit territorial determinat i de les condicions de context (socioeconòmiques, urbanístiques, d’organització municipal, etc.), defineix, per un període de cinc anys, les estratègies i propostes a desenvolupar des del govern local amb l’objecte de fomentar l’assoliment del dret dels ciutadans a gaudir d’un habitatge digne en condicions assequibles.

Per a l’elaboració i redacció del PLH s’ha comptat amb el procés participatiu del qual han pres part els ciutadans, moviments i agents involucrats en aquesta matèria, així com grups polítics.

Tot seguit us expliquem com es desenvolupa i es distribueix:

1. El Pla local d’habitatge té doble naturalesa:

  • Instrument de planificació i programació de les polítiques municipals d’habitatge, d’acord amb les competències pròpies de l’Ajuntament.
  • Instrument de planificació i programació en desenvolupament de la legislació d’habitatge en desenvolupament de la legislació d’habitatge, amb la funció de determinar les propostes i voluntats municipals i constituir una proposta marc per a concertar polítiques amb la Generalitat de Catalunya.

 2. Redacció del Pla Local d’Habitatge:

 ·        S’ha redactat amb el suport de la Diputació de Barcelona.

  • En primer lloc es va fer l’anàlisi i diagnosi del PLA, que es va fer entre finals de 2020 i principis 2021.
  • Després es van elaborar els objectius, propostes i actuacions, lliurant el document final a l’abril 2022.
  • Paral·lelament al novembre de 2021 es va dur a terme el procés de participació ciutadana amb la voluntat d’informar i donar veu al conjunt d’agents socials i polítics i a la vegada debatre sobre les problemàtiques, necessitats i propostes per als propers anys. Es van constituir unes taules de participació i es va fer una enquesta telemàtica per donar veu a la població en general.

 3. Període de vigència de 6 anys a partir de la data d’aprovació.

 4. El PLH es un document viu que es pot redefinir durant la seva vigència.

 5. Recursos i iniciatives existents:

  • Oficina local d’habitatge.
  • Programes i iniciatives municipals relacionades amb habitatge, a més a més dels serveis propis de l’OLH i la borsa de mediació per al lloguer social.
  • Pressupost municipal.
  • Recursos habitacionals ( 8 habitatges cedits, 12 pisos a la Borsa, pisos d’HPO de l’AHC, pisos d’HPO de La Caixa, etc).
  • Pendent de constituir el Patrimoni municipal de sòl i habitatge.

6. De la diagnosi es desprèn:

  • Fortaleses
    • Municipi ben comunicat
    • Estructura empresarial que permet oferir llocs de treball estables i per tant afavoreix a l’estabilització de la població
    • Majoria dels habitatges es troben en estat bo de conservació
    • Disponibilitat d’habitatges per oferir a lloguers socials
    • Disposen d’un oficina local d’habitatge pròpia
    • Capacitat de recursos econòmics a nivell pressupostària per destinar a habitatge
    • Programes ja iniciats amb altres agents públics i particulars
    • Existència de la Xarxa per a la Mediació del lloguer social que ha comportat la incorporació d’habitatges privats a la borsa de lloguer social
  • Oportunitats
    • Actualitzar el control dels habitatges buits
    • Voluntat municipal per a emprendre polítiques d’habitatge. Reforçar el paper municipal en la política d’habitatge i coordinar-se amb altres agents
    • Recinte urbà disposa de sòl urbà lliure per poder desenvolupar urbanísticament.
    • De les previsions d’habitatges en el PGOU només s’han executat un 19%
  • Debilitats
    • Presència d’ocupacions irregulars
    • Estructura territorial molt dispersa que dificulta emprendre accions i gestionar
    • Dificultat per accedir a l’habitatge de lloguer
    • No tenen constituït el Patrimoni municipal del sòl i habitatge
    • Elevat percentatge d’edificis sense ascensor
    • PGO no adaptat a la legislació urbanística vigent, per tant no preveu reserves d’habitatge protegit
  • Amenaces 
    • Possible encariment del preu del lloguer
    • Població amb un poder adquisitiu baix
    • Atur elevat

7. Objectius i estratègies

El Pla local d’habitatge proposa dos objectius principals, els quals es concreten amb unes estratègies i línies d’actuació especifiques. Els objectius principals son:

  • Garantir al conjunt de la ciutadania l’accés a un habitatge digne a partir de l’ampliació del parc públic de lloguer mitjançant:
    • La reutilització del parc existent,
    • L’adquisició d’habitatge
    • i la promoció de nou habitatge social.
  • Revertir situacions d’ús anòmal i incompliment de la funció social de l’habitatge mitjançant:
    • La mobilització del parc vacant
    • La resolució de les estructures inacabades
    • I l’Ocupació irregular

8. Proposta d’actuacions, execució i gestió.

El pla proposa unes 35 actuacions en cinc camps d’actuació:

Aquestes accions suposen i preveuen:

  • Ampliar el parc d’habitatge assequible amb 176 unitats.
  • Cobrir la demanda exclosa d’habitatge.
  • Actuacions de gestió urbanística i els instruments necessaris per preparar el sòl per a futurs habitatges destinats a polítiques socials.
  • Dotar el pressupost municipal per a dur a terme les actuacions.
  • Dirigir i supervisa rel Pla a través d’un òrgan polític  i la comissió de seguiment del PLH.
  • Gestionar i fer seguiment tècnic del Pla a través de la tècnica de l’OLH.